יום שני, פברואר 03, 2014

גם אני בחרתי איך להתייחס לחוויות קשות

   היתרון הגדול שלנו כבני-אנוש היא יכולת הבחירה. לא תמיד במודעות, לעתים רק בדיעבד מתגלה הבחירה, אבל את יכולתה אף אחד לא יכול לקחת מאיתנו. יש זמנים, שבהם לא ניתן לבחור מציאות, אבל לעולם ניתן לבחור את היחס אליה. כשהתגלתה מחלת הסרטן בגופי, החלטתי ביחד עם אור אישי 3 החלטות שהפכו את הנורא מכל לאפשרי יותר:

~ החלטה ראשונה: בלי סודות. כל מה שיקרה מכאן ואילך יהיה בשקיפות גמורה, בלי הסתרה ובעיקר בגילוי לב מול המשפחה. ללא ספק, ההחלטה הזו היתה האמיצה מבין השלוש, משום שאילצה אותנו לבחור דרכים מגוונות ויצירתיות כיצד להתמודד מול כל אחד מבני המשפחה, ולא רק באופן חד פעמי אלא בכל שלב, מול כל בחירה, מול כל טיפול וההרגשות שבאו לאחריו.
~ החלטה שנייה: בלי דרמה. שהכל יתנהל בפשטות הגדולה ביותר שאפשר. בלי סיפורים. לא קל, אבל הכרחי.
~ החלטה שלישית: להיות ב'יש'. לראות כל יום מצד עצמו, להניח את הדמיונות בצד עד כמה שניתן, לתת לכל אחד מכוחות הנפש את המקום המדויק שלו. כשיש פחד, להיות בפחד, כשיש דילמה - לחיות אותה, וכשצריך לקבל החלטות - לעשות הכל כדי להבין מצוין את ההשלכות ולהיערך בהתאם.
בדיעבד, למדתי, שכל אחת מההחלטות הללו לימדה אותי פרק בהנהגה אישית. יצרה תהליך פנימי של התבוננות מכיוונים שונים, קבלת המציאות, וגם כשהאחרונה היתה קשה - לבחור את היחס אליה אם לא ניתן לשנותה.
לאורך השנים שמעתי כל-כך הרבה סיפורי לידות מפי נשים זקנות. כולן זכרו בצורה בהירה ומדויקת כל שלב בלידה. ריחות, אנשים, תהליך ותוצאה. מיעוטן יכלו לספר לי על הבחירות שהן עשו. לרובן לא היתה זכות הבחירה. הן ילדו כפי שאמרו להן ללדת, הן התנהלו בשעת הלידה כפי שהורו להן, ובעיקר לא חשבו, שהן יכולות לקבל תשובות לשאלות ורגשות מעיקים. את הסיפורים האלו צריך לארוז ולהיפרד מהם ברכות ואהבה. זה היה הדור שהיה.
את שייכת לדור אחר. לדור חדש, לדור נשים הבוחרות את לידתן.
כשאני חושבת על תהליך לידה, על ישיבה על המשבר (כפי שהיא מכונה בלשון חז"ל), זו אכן שעת משבר. שעה של גילוי כל כוחות הנפש בסערה גדולה. נכון, אפשר להחליט על לידה אלקטיבית, היינו, בחירת התאריך המדויק ללידה קיסרית (וזו בהחלט לידה). אך לידה שמתחילה באופן ספונטני מביאה איתה תדיר את חשש העיתוי (והיא כמעט אף פעם לא מגיעה בזמן שמתאים לך), את חשש המהלך, איך יהיה, איך אני אהיה שם, הפחדים, הזוגיות, הבריאות, התקינות ועוד ועוד. יש דברים בלידה כזו, שלא ניתן לקבוע אותם מראש. אין אפשרות לנהל את הלידה עצמה, אבל ניתן לנהל, היינו להנהיג את היחס שלך ללידה. היינו, איך את תהיי שם, מי תהיי שם, מה את חולמת שתהיי שם.
זו עיקר הבחירה. הבחירה איך להיות. הבחירה איך לעבוד עם הרגשות שעולים, הבחירה איך להתייחס לכאב, למשך שלו, לעצמתו. איך להתמודד אתו. יש לך יכולת לבחור איך לנהל את המערכת הפנימית שלך, כפי שהיית עושה בכל מקרה אחר. עם כל חוסר השליטה בלידה, עם כל חוסר היכולת לדעת בוודאות מה יקרה ומתי, עדיין נתונה בידייך הבחירה איך להגיב. איך להתייחס. איך לשנות יחס. איך לנסות להיות בכל רגע נתון במיטבך. יכולת הבחירה היא המקום הגבוה ביותר שלך כאשה יולדת, וכל בחירה שלך, אם היא באה מההכרה הבהירה שלך, עם חיבור לרגש הטוב שלך - היא תהיה הטובה ביותר עבורך כאן ועכשיו. לא ניתן לשפוט או לבקר החלטה, משום שברגע נתון בחרת את מה שהיה טוב בשבילך, ובנקודת הזמן הזו - זה היה ה 100% שלך. כשהזמן משתנה, משתנה הרגע, אולי ההחלטה, ואז אפשר לבחור אחרת.
כשאני שואלת אשה הרה 'מה החלום שלך בלידה', היא מסתכלת עליי בעיניים לא מאמינות, כאילו שאלתי שאלה גסה. הפחד לחלום את הלידה המיטבית שמא תהיה אכזבה. אבל לאחר לימוד מעמיק היא מבינה שחלומות מתנהלים בלבושים שונים, ובעיקר מה שנותר מחווית הלידה זו הרגשת הלב. יכולת הבחירה והשליטה החלקיים, היכולת לבחור את היחס שלי לכל מתרחש. לבחור איך להתיחס לכל הפתעה שעלולה להיות בשעת הלידה.
לידה היא זכות בחירית אם רק פותחים את התודעה אליה.
בקורס ההכנה ללידה של דבש מסלע, חשוב לנו מאוד להראות לך וללמוד איתך ביחד על כל הבחירות שלך, את מנעד הרגשות שאתן את מתמודדת, להבין ולהכיל אותן, כדי שתוכלי להיות מנהיגה של עצמך, וכדי שתלדי מתוך עצמה, שמחה והתמודדות פנימית.
זכרי! אמא שלך אולי לא ידעה מספיק לכן לא יכלה לבחור. אולי נשים נוספות סביבך לא ידעו לבחור, אבל את, יכולה לבחור מתוך הבנה את מה שטוב יותר עבורך. את יכולה לבחור ולשנות את הסיפור שלך.
צרי אתנו קשר ונשמח להסביר לך ולענות על כל שאלותיך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה